De supermarkten gebruiken psychologie om jou als klant te verleiden om meer producten te kopen. Jij als klant hebt daar vaak niets van door. Echter heeft het wel degelijk effect op jou en je koopgedrag. De producten waar het dan omgaat zijn dan vaak die producten die je normaal gesproken niet echt nodig hebt. Deze producten worden dan zo gepresenteerd dat je ze toch meeneemt uiteindelijk. Een voorbeeldEen voorbeeld hiervan is dat je als klant even een supermarkt inspringt om een krat bier te kopen. Als je in de winkel loopt kom je langs de chips en de borrelnootjes. Deze liggen speciaal voor jou deze week op een actiekop waardoor je er niet omheen kunt. Je denk oh eigenlijk best lekker bij dat bier en je besluit om ze mee te nemen. Maar als je goed kijkt zie dat deze week de actie 2+1 gratis is. Dus je twijfelt maar kiest dan uiteindelijk voor om twee zakjes borrelnoten mee te nemen. Achteraf koop je dus dan je uiteindelijk vooraf nodig had. Een tip voor mensen waar dit soort dingen vaker bij gebeuren. Stel een boodschappenlijstje samen. Houd je aan dit lijstje en zorg ervoor dat je nooit rond etenstijd naar de supermarkt gaat. Als je namelijk trek hebt ben je nog gevoeliger voor de psychologische marketing die daar plaatsvindt. De marketingDe dingen die in een winkel bijdragen aan deze psychologische marketing variëren sterk. Voor een winkel begint dit al bij binnenkomst. Er is namelijk een vaste looproute die zo is ontwikkeld dat elke behoefte van jouw zo wordt beïnvloed. Ze laten je dus eerst bijvoorbeeld langs het brood of de versafdeling te laten lopen. Tijdens deze route proberen supermarkten je zoveel mogelijk te laten vertragen. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat als je langer in een supermarkt blijft je uiteindelijk meer zult kopen. Als je dan iets verder door de winkel loopt zul je worden getriggerd door actiekoppen en bijvoorbeeld winkel displays. Als je dan doorloopt richting de kassa dan zul je zien dat er veel producten liggen die zo voor het meepakken zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kassa’s waar boven de band bijvoorbeeld chocolade en kauwgums liggen. De winkel displays zorgen er dus mede voor dat er meer wordt verkocht |
https://endlessbranding.com/winkel-display/ |